Företag på nätet

 

Internet i företagets kommunikation och marknadsföring

Först och främst är det viktigt att företag överhuvudtaget har en webbplats på nätet, vare sig man sysslar med näthandel eller inte. Att finnas där gör att företaget kan hittas av många nya potentiella kunder.

Grundläggande för alla företags webbplatser är att de är mer eller mindre informerande. Vissa har endast information om företaget, vilken typ av varor eller tjänster man erbjuder, samt var man finns eller hur man kan kontaktas. Detta kan vara tillräckligt för små eller "nischade" företag som säljer vid personliga kundbesök. Ett exempel är den lilla bilverkstaden Klark Classic Cars.

Andra har webbplatser där man huvudsakligen detaljerat beskriver sina produkter. Detta är lämpligt för företag som säljer sina varor via återförsäljare, som t.ex. Tefal.

En del företag säljer sina egna eller andras produkter via sin webbplats, s.k. nätbutiker. Vissa av dessa säljer enbart via nätet, som t.ex. Apotea. Andra har nätbutiken som ett komplement till sina traditionella butiker (eller kanske tvärtom), som t.ex. Siba.

Det blir mer och mer vanligt att företagens webbplatser också är relationsskapande. Man har interaktiva webbplatser där kunderna t.ex. kan kontakta företaget, registrera sig, få nyhetsbrev och riktade erbjudanden eller ladda ner information.  Företagen kan ta reda på vad kunderna tycker genom att låta dem kommentera/recensera produkter, antingen direkt på webbplatsen eller via sociala medier som bloggar och facebook. Detta kan också fungera som en köphjälp för andra kunder och är dessutom ett effektivt sätt för företag att marknadsföra sig. Ett exempel på företag med en relationsskapande webbplats är Ellos.

 

Recension av Ellos webbplats

Ellos webbplats har en bra layout. Den är lättläst och logisk utan rörliga bilder och annonser, som ofta gör webbsidor röriga. Det finns mycket information men det är samtidigt lätt att hitta den information man vill ha.

Sortimentet är ganska brett. Man säljer främst kläder och skor, men också möbler, heminredning och hemelektronik. När det gäller kläder är sortimentet även någorlunda djupt, men i övriga kategorier är det ganska grunt.

De olika varorna är logiskt sorterade och lätta att hitta. Om du är en registrerad kund krävs det fem ”klick” att lägga t.ex. en damtröja i varukorgen och åtta ”klick” för att slutföra köpet. Det finns också en sökfunktion där man kan skriva in varubenämningar eller artikelnummer, om man känner till det, och hitta varan direkt. När man loggat in kan man använda funktionen ”Min önskelista” till att spara varor man är intresserad av, för att snabbt hitta dem när man loggar in nästa gång.

För varje vara finns en eller flera bilder samt en kort produktinformation. För många av klädesplaggen finns dessutom en ”catwalkvideo, vilket gör det mycket lättare att avgöra hur plaggen verkligen ser ut. Ellos ger också förslag på andra varor som kan passa till den vara man tittar på.

Alla varor kan recenseras och kommenteras av kunderna direkt på webbplatsen. Förutom att företaget får information om vad kunderna tycker, fungerar dessa recensioner och kommentarer även som en köphjälp för andra kunder. Ellos har också en länk till sin facebooksida.

Man måste registrera sig som kund och logga in för att handla. Lägsta orderbelopp som expedieras är 200 kr. Kunden kan välja mellan fyra olika sätt att betala:

  • Via faktura i slutet av månaden (faktureringsavgift 19 kr).
  • Via Elloskonto där man kan dela upp betalningen på 36 månader (effektiv årsränta 29 %)
  • Mot postförskott när man hämtar ut paketet (postförskottsavgift 49 kr).
  • Med kort direkt i kassan.

Utöver varornas pris och ev. kostnad beroende på betalningssätt, tillkommer också en fraktkostnad på 49,90 kr samt ev. returfrakt. Alla avgifter står tydligt specificerade under Kundservice/Köpinformation.

När man gjort en beställning får man en bekräftelse från Ellos via mejl. Man har också möjlighet att göra ändringar och kompletteringar i sin beställning fram till midnatt. 

Ångerrätt/bytesrätt gäller inom 14 dagar på oanvända varor och kunden står då för returfrakten. Man har alltid rätt att reklamera en vara som var felaktig vid leveranstillfället och då står Ellos för returfrakten. Om varan är använd ska man först kontakta Ellos kundservice på telefon.