Lagar och regler

 

Lagstiftning för konsumenter och företag

I Sverige finns det ett antal olika lagar som reglerar företags och konsumenters skyldigheter och rättigheter. Här följer en kort och övergripande beskrivning av de viktigaste.

Marknadsföringslagen. Ska skydda konsumenter mot vilseledande, aggressiv eller annan otillbörlig marknadsföring. I lagen finns en hänvisning till EUs "svarta lista" med förbjudna marknadsföringsmetoder som gäller i alla EU-länder. Lagen kräver att all marknadsföring ska vara sann. Hela webbplatsen inklusive eventuella banners, pop-ups och annan reklam anses vara marknadsföring. Obeställd reklam får inte skickas till konsumenter som motsatt sig det. Vid registrering av kunduppgifter ska kunden kunna säga nej till att uppgifter används för att skicka reklam. När företag skickar e-postreklam ska det också finnas en giltig företagsadress så att konsumenten kan ta kontakt och säga nej till fortsatt reklam. I lagen finns också många andra regler bl.a. om produktpresentation och hur man får använda begreppen utförsäljning och realisation i sin marknadsföring.

E-handelslagen.  Kräver att företag lämnar viss information till konsumenter. På en nätbutiks webbplats ska företagets namn, adress, e-postadress och organisationsnummer finnas. Pris på varor/tjänster ska anges tydligt och om skatter/fraktkostnader tillkommer ska det anges. Lagen ställer även krav i samband med beställningar/köp. Konsumenter ska informeras om vilka steg som krävs för att göra en beställning, samt ges möjlighet att upptäcka och rätta till inmatningsfel innan beställningen genomförs. Konsumenten ska omedelbart få en bekräftelse på sin beställning via e-post och få tillgång till avtals-/köpvillkoren på ett sätt så att de kan sparas.

Prisinformationslagen. Nätbutiker är skyldiga att tydlig ange priset på varor de säljer. För vissa varor, främst livsmedel, krävs även jämförpris, t.ex. per kilo eller styck. Tillägg utöver varans pris ska tydligt framgå på webbplatsen så att kunden alltid vet totala kostnaden. Säljer man tjänster och inte kan ange ett slutligt pris, ska man kunna förklara hur prissättningen går till.

Distans- och hemförsäljningslagen. Gäller bl.a. vid näthandel när företag säljer till privatpersoner. Den gäller alla varor och de flesta tjänster. Lagen kräver att konsumenten alltid ska ha rätt att ångra köpet inom 14 dagar förutsatt att varan är oanvänd eller tjänsten inte är utförd/påbörjad. Företaget är också skyldigt att informera kunden om ångerrätten. Om konsumenten handlar från ett annat EU-land gäller också ångerrätten, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar.

Konsumentköplagen. Gäller när företag säljer varor till privatpersoner. Enligt lagen är säljaren ansvarig för fel som fanns redan då en vara såldes. Kunden kan då kräva att få varan reparerad eller utbytt. Om leverans av varan blir kraftigt försenad har kunden rätt att häva köpet och i vissa fall även kräva skadestånd. Lagen är tvingande och får inte förhandlas bort. Företagets garantier får inte försämra kundens rättigheter utan endast förstärka dem.

Konsumenttjänstlagen. Gäller när företag säljer tjänster till privatpersoner. Det finns dock undantag som t.ex. frisör-, veterinär- och vissa transporttjänster. Lagen säger att en tjänst ska utföras på fackmannamässigt sätt, lämnad prisuppgift får inte överskridas med mer än 15 %, kunden kan vägra betala eller kräva att arbete blir omgjort om det är felaktigt utfört samt att kundens medgivand krävs innan ytterligare arbete än det överrenskomna utförs.  

Konsumentkreditlagen. Gäller bl.a. när företag erbjuder privatpersoner att köpa varor och tjänster på kredit eller avbetalning. Lagen kräver att konsumenten ska få förklarat för sig vad avtalet innebär och kunna förstå vad kostnaden kommer att bli. Information ska ges till konsumenten på en standardiserad blankett där vissa uppgifter krävs, bl.a. effektiv ränta, kreditbelopp och löptid. Kreditgivare måste också alltid först göra en kreditprövning av konsumenten innan kreditavtal ingås. I all marknadsföring av kreditavtal måste företaget ange kreditens effektiva ränta.

Köplagen. Gäller vid köp mellan företag och vid köp mellan privatpersoner. Lagens regler kan, till skillnad från konsumentköplagens, avtalas bort och gäller bara om man inte avtalat något annat. Därför bör man vara noga med vad man skriver, och skriver på, i eventuella avtal.

Personuppgiftslagen. Enligt lagen får företag inte lagra fler uppgifter om kunder än vad som behövs för att bedriva handel med dessa. Kunden måste också ha godkänt att den registreras, vilket hos näthandlare brukar ske i samband med att kunden gör en beställning. I lagen står också att personuppgifter ska lagras på ett säkert sätt så att inte obehöriga kan nå dem.

 

Om det blir problem vid ett köp

Många konsumentlagar är relativt lika i Sverige och i resten av EU, men i USA och andra länder är det ofta andra regler som gäller. Handlar man från en utländsk nätbutik bör man ta reda på vilket lands regler som gäller. Om marknadsföringen är riktad mot svenska marknaden, om texten är på svenska eller priser anges i svenska kronor, gäller de svenska reglerna. Annars är det butikens hemlands regler som gäller. Om man får problem med ett köp ska man alltid först försöka komma överens med nätbutiken.

Lyckas inte det kan man, om det är en svensk nätbutik, anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Efter en bedömning, ger de säljaren en rekommendation. Om säljaren inte följer den publicerar ARN företagets namn i sin ”svarta lista”.   Man kan också driva ärendet i Tingsrätten.

Är man missnöjd med ett köp i något annat EU-land kan man få hjälp med hur man ska göra hos Konsument Europa, som är en enhet på Konsumentverket. För problem med näthandel i USA finns t.ex. Consumer Federation of America, en konsumentorganisation som kan ge tips och råd.