Starta nätbutik

 

Goda råd till den som planerar att starta näthandel

Vill man starta en nätbutik är det mycket som måste planeras och förberedas för att man ska lyckas. Inte minst att ordna med finansieringen, göra en kalkyl över när butiken kommer att gå med vinst samt att ta fram en budget.  Det är viktigt att ta hänsyn till alla kostnader och intäkter samt se till att ha en buffert för oförutsedda händelser.

Affärsidén

En av de viktigaste och första saker man bör göra om man tänker startar ett företag, oavsett vilken typ av företag, är att ta fram en hållbar affärsidé. Affärsidén ska tydligt beskriva grundtankarna med företagets verksamhet. Den ska förklara vilket behov företaget ska tillgodose och hos vem, med vad och med vilka resurser. Om man vill starta en nätbutik är det också viktigt att affärsidén passar för just näthandel. Den ska tydliggöra varför kunden ska välja just denna nätbutik och inte någon annan.

Kundgruppen

Det är mycket viktigt att få klart för sig vilken företagets tänkta kundgrupp är; vilka de är som har behovet man vill tillgodose. Man bör beskriva kundgruppen för att lättar kunna bedöma dess behov. Valet av kundgrupp hänger i hög grad samman med många andra saker som t.ex. val av sortiment, butikens utformning och profil, samt hur man ska marknadsföra sig. Värt att tänka på är att en nätbutik har en mycket större kundgrupp än vad en traditionell butik har.

Profil och sortiment

Företagets profil är hur man vill att kunderna ska uppfatta företaget. Vill man ge intryck av att vara en lågprisbutik eller en mera exklusiv sådan? Ska man ha ett brett och varierat sortiment, ett djupt och smalt där man specialiserar sig inom ett visst område, eller kanske bara satsa på ett fåtal produkter?

Webbplatsen

Det är många saker som måste planeras och beslutas när det gäller själva webbplatsen. Vad ska den ha för layout? Vilken information och vilka funktioner ska finnas? Ska man konstruera sin egen webbutik, hyra en ”färdig” butik på nätet, eller hyra/köpa ett näthandelsprogram? Det finns många olika näthandelsprogram på marknaden, från mycket enkla till väldigt avancerade. I de allra enklaste systemen får butiken kundernas order via e-post. Varu-och prisuppdateringar, lagerstatus, fraktsedlar, m.m. sköts helt manuellt. I de mest avancerade systemen finns elektroniska varukorgar och det mesta i systemet hanteras helt automatiskt. 

Man måste också besluta vilka betalningsalternativ som ska erbjudas.  Räcker det med alternativen faktura och postförskott? Detta kan vara det bästa för den lilla butiken. Eller bör man också erbjuda avbetalning, direktbetalning via internetbank, konto- och kreditkortsbetalning? I så fall ska man ha en lösning för säker betalning med SSL-kryptering.

När man utformar webbplatsen bör man utgå från butikens storlek och behov, men också att den ska vara lätt att använda för kunder.  Webbplatsen är butikens ansikte utåt och har mycket stor betydelse för hur kunderna upplever företaget. Det har visat sig att webbutiker med relativt enkel urformning skapar större förtroende hos konsumenter. Ett bra tips är att låta ett antal olika personer testa och bedöma webbutiken för att få en uppfattning om hur väl den kommer att fungera för kunderna.  

När butiken ska läggas ut på nätet kan man hyra utrymme på en server hos ett webbhotell. Det finns många olika webbhotell i olika prisklasser med varierande kvalitét, säkerhet och service. Två olika guider till bra webbhotell på nätet är Bästawebbhotell.se och Webbhotells.se. Här kan man få rekommendationer samt jämföra priser och vad man får för pengarna. Man ska också registrera företagets namn hos något företag som tillhandahåller s.k. domännamn. Ofta gör webbhotellen det. Annars kan man registrera ett domännamn på t.ex. Svenskadomaner.se eller Loopia.se.

Transportlösning

Man måste besluta hur företagets behov av transporter ska lösas, både vad gäller transporter till företaget och leveranser till kunderna. Detta är ett komplext område. Vid näthandel är snabba leveranser en viktig konkurrensfaktor. Men näthandeln leder ofta till många små transporter vilket är dåligt ur miljösynpunkt. Genom att avtala med leverantörer att sända varor direkt till nätbutikens kunder kan man minska transporterna en del, men detta kräver dyrare och mer avancerade näthandelsprogram.  På Klimatsmart.se finns lite tips för den som vill hitta ”gröna” transportalternativ.

Marknadsföring

På nätet är det ingen som bara ”råkar” gå förbi och hittar butiken. Man måste marknadsföra och göra en webbutik känd. Detta kan man göra via annonser t.ex. i dags-, vecko- eller fackpress, eller genom annonser, länkar, m.m. på andras webbsidor. Man kan också använda s.k. sökmotormarknadsföring, vilket innebär att man betalar söktjänstföretag för att komma högt upp i resultatlistan när någon använder ett visst sökord. Det är också viktigt att sökmotoroptimera sin webbplats, vilket innebär att på olika sätt anpassa den så att den kommer högt upp i söktjänsternas träfflistor.

Det finns många olika sätt att marknadsföra sig, både på och utanför internet, och vilka metoder som är lämpligast beror mycket på vilken kundgruppen är. Man ska också komma ihåg att kunderna är ett företags bästa marknadsförare.