Handel med tjänster

 

Tjänster på internet

Det bästa med tjänsteförsäljning på nätet och de två primära orsakerna, tror jag, till att kunder väljer att handla tjänster på nätet i stället för i en vanlig butik är:

  • Man har tillgång till mängder med information på nätet, vilket gör det lätt att jämföra olika alternativ och sedan välja den tjänsteleverantör som är mest prisvärd eller tillgodoser ens behov bäst.
  • Det är tidsbesparande och bekvämt att handla på nätet, var och när man vill, i stället för att behöva ta sig till en fysisk butik och även anpassa sig till deras öppettider.

När jag skulle skaffa nytt internet- och mobilabonnemang för ett par år sedan, gick jag till flera olika butiker i Stockholm för att jämföra vilket abonnemang som skulle vara bäst och mest prisvärt för mig. Det var tidsödande, men framförallt upplevde jag det svårt att få (och förstå) all information om vad de olika abonnemangen innebar och vilket som passade mig bäst. Alla säljarna försökte stenhårt övertyga mig om att deras abonnemang var bäst för mig, vilket var väldigt förvirrande. Jag tror att det hade varit mycket enklare om jag skaffat informationen och gjort affären på nätet istället.

 

En av de tjänster som jag tycker passar allra bäst för försäljning på nätet är musiktjänster som Spotify. Detta är ju faktiskt t.o.m. ett exempel på en vara (musik på fysisk media) som har blivit en tjänst tack vara internet.

En annan är banktjänster. Att kunna överblicka sin ekonomi och göra bankärenden i stort sett var och när man vill via nätet, är en enorm förbättring mot hur det fungerade innan banktjänsterna etablerades på internet.  

 

Framtiden för den traditionella tjänstehandeln

Många branscher inom tjänstehandeln har redan påverkats fundamentalt av internet. Inte minst finans-, försäkrings-, musik- och resebranschen. Jag tror att denna utveckling kommer att fortsätta, och även inom andra branscher.  De tjänster som går att utföra eller förmedla via nätet, kommer i stor utsträckning att göra det. Detta är en ganska självklar utveckling tycker jag, både av ekonomiska och praktiska skäl.

Den traditionella resebyrån tror jag kommer att slås ut helt av näthandeln.  För att resebyråer ska ha en chans att överleva måste de flytta hela eller stora delar av sin verksamhet till nätet. De som är väldigt ”nischade” eller sätter ihop mer komplicerade specialresor kan kanske ha kvar någon fysisk butik, men måste troligen ändå bedriva stora delar av sin verksamhet på internet.

En annan bransch, som redan har förändrats, men som jag tror kommer att fortsätta förändras och växa kraftigt på nätet i framtiden är utbildningsbranschen. Jag går nu själv Komvux distansutbildning via internet. Jag tror att denna form av utbildning kommer att öka mycket på bekostnad av traditionell skolgång, särskilt när det gäller vuxenutbildning. Men internetbaserad utbildning kommer nog att ingå mer och mer som en del även av den traditionella grundskole- och gymnasieutbildningen.